top of page

האמת על נשים שעירות ושיער גוף אצל נשים

גילוח רגליים? שיער שחי? בואו נדבר על הדבר האמיתי: זקן, שיער בפטמות ושיערות בטן וגב אצל נשים. זה כל כך נפוץ וטבעי, למה התחלנו להסיר?


@billiebodybrand, pexels.com :תמונות


בואו ננפץ מיתוס: בניגוד לאמונה הרווחת, לנשים כן יש שיער גוף כן, כן, בטח תחשבו על שיערות רגליים ועל ערווה מפוארת, אולי תרהיבו עוז לדמיין פלומת שפם או זקנקן קטן. אלא שאני מדברת על משהו גדול יותר: שיערות במפרקי אצבעות הידיים והרגליים, שיערות בבטן, ואפילו שיערות בגב וסביב הפטמות. יאפ.


איך זה קורה? בדיוק כפי שיש גברים חלקים ולעומתם גברים שמגדלים צמר לתפארת, כך נשים. בדיוק כמו כל דבר אחר (צבע עור, צורת גוף, משקל) - זו סקאלה, ציר.


אחת מכל 14 נשים היא בעלת שיעור "חמור" - כלומר, נמצאת בקצה העליון של הסקאלה, ובעלת מאפיינים "גבריים" "מובהקים" - ואני משתמשת במרכאות משום שאיני מאמינה בדיכוטומיה. נשים לא לבנות (היספניות, שחורות, אינדיאניות) נוטות להיות שעירות יותר, כשגם אצל לבנות יש חלוקה (למשל: איטלקיות שעירות יותר מבריטיות).


הייחוס נעשה על פי מבחן Ferriman-Gallwey למידת שיעור אצל נשים: יש תשעה אזורים, כשיש לתת לעצמך ציון לכל אזור על פי מידת התאמתך לאיור (ציון 0 אם הנך חלק'ה לגמרי באזור מסוים). לאחר מכן נותר לסכם את הנקודות:

0-8 נקודות נחשבות לרמת שעירות "רגילה";

8-15 - שעירות מתונה;

15 ומעלה - שעירות בינונית או "חמורה".


אחת הסיבות לכך שהרבה נשים, כולל אלו בקצה התחתון של הסקאלה, מעדיפות להס(ת)יר היא מדע, או שאולי מוטב שוב להשתמש במרכאות: "מדע". משהחלו לבחון את שיער הפנים אצל נשים (שנת 1575), מדענים-גברים קישרו את השיער לתכונות "גבריות" ולתכונות שליליות כמו ווכחנות, כוחנות, קול בס, כיעור, ואי פוריות (כי הרי מה תכליתה של אשה אם לא להיות פוריה. וכן, אני סרקסטית).


ב-1871, בעקבות מאמר של דרווין, מדענים ניסו למצוא קשר בין שיעור אצל נשים לבין מוצא אתני ומידת פרימיטיביות (כלומר, דמיון לקוף של מי שנחשבו ל"גזעים נחותים"). ב-1893 מדענים גברים קישרו בין שיער פנים לבין פשעי אלימות הנובעים מהתנהגות חייתית, ואפילו טענו ששיער מעיד על אי שפיות.


אחרי כל הטוב הזה, לא פלא שבשנות ה-20 וה-30 נשים השתמשו בווקס נעליים "משודרג" להסרת שיער. לרוע המזל, חומרים אלו הכילו תליום, שהיא מתכת רעילה שגרמה לנשים רבות ניוון שרירים, עיוורון ואף מוות. טיפולים אחרים כללו 3-4 דקות מול קרני רנטגן. כן, אפשר לומר שבדרכו, זה עזר לנשירת שיער...


על אף שהרבה נשים אומרות שהן מסירות שיער מבחירה, מחקר שבו 62 נשים התבקשו להמנע מהסרת שיער למשך 10 שבועות (החוקרת Breanne Fahs, שנת 2013) הראה שלאור תגובות הסביבה, הכוללות בין השאר הומופוביה, לחץ וכעס משפחתי, וכמו כן לאור דימוי עצמי נמוך, ייתכן שמדובר בבחירה כפויה.


ליסה מאייר מהניו יורק מגזין העלתה תיאוריה: שיער שחי מסמל הגעה לבגרות (כלומר, היכולת להתרבות) והוא אחראי לריחות שמובילים להזדווגות. אלא שאם פעם סקס נועד להישרדות, והזדווגות עם האדם הלא נכון הביאה לקץ השושלת שלך, הרי שבתרבות המערבית סקס נתפס כשעשוע, ולכן השיער נחשב "מגעיל": הוא משבש לנו את הפנטזיה.



* שיער גוף אצל נשים פורסם במקור בטוויטר שלי, Swipe2Left והעתקתי את הטקסט לכאן, לשם נוחות הקריאה.

0 תגובות
bottom of page